integrale benadering: DE 4C’s
Voor een integrale benadering van het verduurzamen van scholen passen we de 4 C’s toe: Campus, Curriculum, Community & Corporate. Waar staan ze nu eigenlijk voor?
1. Campus
De campus (schoolgebouw en schoolplein) biedt meestal ruime mogelijkheden tot verduurzaming. Gebouw en schoolplein zijn het meest zichtbare symbool van een duurzame school. Een duurzaam gebouw laat kinderen en ouders zien en voelen wat duurzaamheid kan betekenen nog voordat ze een stap in het klaslokaal hebben gezet.
2. Curriculum
In een duurzame school zijn de principes van duurzame ontwikkeling geïntegreerd in de lesstof (curriculum). We brengen kinderen kennis, vaardigheden, houding en waarden bij waarmee zij een duurzame toekomst waar kunnen maken en als voorbeeld kunnen dienen.
3. Community
Verduurzamen kan de school niet alleen, want een duurzame school beschikt over een betrokken omgeving (community). Duurzaam onderwijs gaat samen met goed burgerschap en betrokkenheid van en met de omgeving. Dat betekent dat er interactie plaatsvindt tussen de school en de wijk/omgeving. Letterlijk gaan leerlingen de wijk in en komt de wijk binnen in de school.
4. Corporate
Duurzaamheid dient verankerd te zijn in de organisatie/school middels bijvoorbeeld een duurzaamheidsagenda, een duurzaamheidsbeleidsplan en jaarprogramma en eventuele projectteams of commissies. Ook (bij)scholing en verdere professionalisering van leerkrachten op het gebied van duurzaamheid en didactiek valt onder deze C.
Klankbordgroep Groene Kapstok
Vanaf de start van Groene Kapstok in 2015 is er een klankbordgroep van schooldirecties die nauw betrokken is bij de inhoud en activiteiten: om zo echt een programma te zijn vóór en dóór scholen. De klankbordgroep komt ca. 3x per jaar bijeen om ontwikkelingen en lesideeën rondom duurzaamheid te bespreken. De samenstelling van de klankbordgroep wisselt. Momenteel zijn de leden:
- Mirjam van Haastrecht, directeur 1ste Montessorischool
- Nicole van Kan, directeur IKC Wereldwijs
- Carla Mesman, directeur De Zwanebloem
- Ingrid Op den Laak, directeur IJwegschool
- Antoinette Wastell, directeur De Wilgen
- Yvonne Woestenburg, directeur Oranje Nassauschool
- Frank van Bergen, directeur De Vredenburg
- Adrienne van Beinum, directeur De Bosbouwers
- Anneke van Lijnschoten, NDE contactpersoon, Vesterhavet
Ontstaansgeschiedenis
Tijdens de wedstrijd Milieuhelden 2013 wonnen leerlingen van de 1e Montessorischool uit Hoofddorp met het idee “een groen vignet voor scholen”. Groene Kapstok is de uitwerking van dit idee door de gemeente Haarlemmermeer, NMCX Centrum voor Duurzaamheid en een aantal scholen in de gemeente. Alle besturen van scholen in de gemeente Haarlemmermeer hebben zich unaniem gecommitteerd aan de Groene Kapstok en het Schetsontwerp. Zie hier het document.