Gasverbruik verlagen
Veel schoolgebouwen worden verwarmd met gas. Dat geeft vaak hoge rekeningen. Besparen op gas brengt daardoor al snel geld in het laatje. Bovendien gaat gas binnenkort duurder worden vanuit de doelstellingen van het Klimaatakkoord. Het loont altijd om gasgebruik te verlagen, maar ook om alternatieven te vinden voor gasinstallaties.
Isoleren
Het energieverbruik in oudere, slecht geïsoleerde scholen is hoog. Dit legt een onnodig groot beslag op het budget en draagt bij aan het broeikaseffect. Verwacht wordt dat de energieprijzen de komende jaren stijgen. Het loont dan ook om bij een renovatie ook de energieprestatie van het schoolgebouw te verbeteren. De CO2-emissie van een school kan vaak wel met 30 tot 50% omlaag. Laat je inspireren door de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland over Frisse Scholen. De belangrijkste mogelijkheden zijn:
- Verbeterde dichting van kieren en naden;
- Radiatorfolie;
- Isolatie van verwarmingsleidingen;
- Gevelisolatie;
- Vloerisolatie;
- Isolerende ruiten;
- Dakisolatie.
Infraroodverwarming
Verwarming met infraroodpanelen kan een interessant alternatief vormen voor traditionele verwarming. Infraroodverwarming is energiezuinig, veilig en er is weinig ruimte nodig om de techniek toe te passen. Lees er meer over op de website DuurzaamGebouwd.
Warmtepompinstallatie
Een basisschool op een vernieuwende en duurzame manier verwarmen kan met een warmtepompinstallatie. Basisschool De Blauwe Ster uit Monnickendam heeft hiervoor recentelijk gekozen.
Energiezuinige cv-ketel
Is je huidige cv-ketel verouderd? Kijk of je een oplossing kunt vinden die gasloos is. NMCX kan je hieronder adviseren en ondersteunen. Mail naar: projectleider@groenekapstok.nl
Verwarming uit
Schaf een goede thermostaat aan, die ervoor zorgt dat ’s nachts en in het weekend de verwarming laag staat. Zet daarnaast de verwarming met de hand uit in ruimtes die (tijdelijk) niet gebruikt worden.
Laat de zon binnen
Als je de zon die door de ruiten naar binnen schijnt goed gebruikt kan die een deel van het gebouw verwarmen (passieve zonne-energie). Zolang het geen heel warm weer is, kun je de zon prima toelaten. Zorg met zonwering dat je het zonlicht kunt reguleren, maar sluit het niet zonder meer buiten. Wordt het te warm in de klas, zet dan een deur open en verwarm de gangen en de koelere lokalen. Je kunt zo een boel energie besparen.
Ramen dicht
Zet geen ramen open als de verwarming aan staat of hooguit 10 minuten om te luchten. Een ventilatierooster in combinatie met verwarming kan wel.
