Nieuwe situatie
De ambitie voor dit buurt-schoolplein is als een drie-eenheid ontstaan:
Oude situatie
“Durf te dromen maar blijf realistisch”
Het ontwerp
Start van de werkzaamheden was het maken van een verhoogde border. Hiervoor is een muurtje gemetseld met allerlei verschillende stenen (zie foto): “We hebben geen enkele steen gekocht!” Ertussen zitten raam lakeien uit de polder. Die waren over bij een oude boerderij. Ook gingen sommige ouders tijdens het traject hun tuin verbouwen. “We vroegen ze om alle planten en stenen die ze over hadden bij ons te brengen. Door de samenwerking met een flexibele hovenier hebben we daar goed gebruik van kunnen maken.”
Het gemetselde stenen muurtje voor de verhoogde border
Hergebruik was een belangrijk thema in het ontwerp en dat vroeg veel flexibiliteit van de hovenier en het projectteam tijdens de uitvoering. Dat ging eigenlijk heel organisch. Veel ouders en leerkrachten zijn hier ook in betrokken.
”We hebben reststukken over…. we maken er wel iets anders van”
Knikkers verwerkt in een element
De waterhuishouding was een belangrijk punt voor dit plein. Lees alles over het ‘waterproof’ maken van het plein op Haarlemmermeer Waterproof.
Via sponsoring is er in 3 jaar in totaal € 100.000 binnen gehaald. Hiervan heeft de school zelf 10% aan bijgedragen. Als het plan 100% door professionele hoveniers zou worden uitgevoerd was het 2x zo duur geworden. De school heeft dus veel met ouders gewerkt om de kosten te dekken. Ook de gefaseerde aanpak heeft geholpen met de financiering, zo werd het behapbaar en kon ook de financiering gefaseerd rondkomen.
Een deel van de sponsoring is binnengehaald met een leuke emmertjes-actie. Een leuke give away in ruil voor een donatie. Tevens heeft het Hoogheemraadschap voor een subsidie gezorgd.
Wij hadden 150 leerlingen toen we hieraan begonnen. Het plein heeft zeker bijgedragen aan de groei van de school. Zelfs van andere scholen komen kinderen en ouders hier spelen.
Het plein is altijd open, het is een buurtplein, zonder slot op het hek. Als bewoners hier willen BBQ-en juichen ze dat alleen maar toe! Zolang ze wel even achteraf opruimen. Het plein openstellen voor de buurt, gaf ook veel meer mogelijkheden voor de financiering. Veel fondsen werken juist aan sociale cohesie en buurtinitiatieven. Sec een schoolplein is dan te beperkt. Een groen school en buurtplein daarentegen past perfect. Het openstellen kost ons niet veel werk.
“We maken maandagochtend even een rondje om te checken dat het netjes is, verder hebben we er geen omkijken naar.”
Een schoolplein openbaar maken? Dat kan iedereen! Je haalt gewoon het slot van het hek!
Het projectteam bestond uit:
Er is ook flink ingezet op communicatie:
Uitvoering heeft 2 jaar gekost (doorlooptijd) en financiering bij elkaar krijgen 3 jaar.
De school heeft deelgenomen aan het begeleidingstraject voor Groene Schoolpleinen dat NMCX heeft georganiseerd in het verleden. Dat was nuttig. Wel vonden andere deelnemende scholen ons plan erg ambitieus. Toch is het ons gelukt!
Er was van te voren al aan de hovenier meegegeven dat het ontwerp niet zo strak hoefde te worden uitgevoerd. “Leef je uit, en pas aan waar nodig”. Er zijn daarom ook veel aanpassingen gedaan aan het ontwerp, tijdens de uitvoering. Bijvoorbeeld:
Deze flexibiliteit heeft geleid tot de uiteindelijke realisatie van dit prachtige belevenis-schoolplein.
Neem contact op via projectleider@groenekapstok.nl.
Kees Klaassen
Stichting Het Wereldplein
06-23843283
Nicole van Kan
Directeur IKC Wereldwijs
023 – 5615029
6 begeleidende workshops gegeven
Hoveniersbedrijf Joey Hendriks
Schrijf je in voor de NMCX nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen in het basisonderwijs.