Burgerschap
De ontwikkelingen in de maatschappij gaan razendsnel. Als school wil je hierop inspelen en leerlingen succesvol laten deelnemen aan de maatschappij van nu en de toekomst. Bij Groene Kapstok zorgen we ervoor dat ons lesmateriaal actueel is en leerlingen vaardigheden ontwikkelen die ze direct kunnen toepassen. Zo verbinden we de maatschappij in het klaslokaal. In dit document Burgerschapsdoelen vind je de burgerschapsdoelen en per les kun je een document vinden met daarbij aangegeven welke leerlijnen van de burgerschapsdoelen behandeld worden.
integrale benadering: The whole school approach (WSA)
Groene Kapstok gaat voor een integrale benadering van het verduurzamen van scholen. Dat doet Groene Kapstok met het raamwerk van de Whole School Approach voor duurzame ontwikkeling.
Wat is de WSA?
De Whole School Approach voor duurzame ontwikkeling is een raamwerk dat scholen ondersteunt om onderwijs voor een duurzame toekomst vorm te geven, in samenspraak met alle belanghebbenden en geïnteresseerden in en rond de school. De WSA helpt om duurzaamheidsvraagstukken in de schoolorganisatie te integreren.
Curriculum
Leren voor duurzame ontwikkeling is belangrijk om in het hele curriculum tot uitdrukking te laten komen. Dit begint bij de vraag: hoe willen wij dat de inhoud van het onderwijs eruitziet, op basis van onze visie? Welke kennis en vaardigheden vinden wij in deze belangrijk? Maar ook: wat willen jongeren hier zelf over leren?
Pedagogiek & Didactiek
Opgroeien en opvoeden in de 21e eeuw doet een bijzonder appèl op docenten. Het is belangrijk om met elkaar te bespreken hoe je daar als individu tegenaan kijkt en hoe je als team elkaar daarin kunt spiegelen en versterken. Deze eeuw vraagt om didactische vormen die de nieuwsgierigheid en de motivatie van jongeren prikkelen en vasthouden.
Gebouw & Bedrijfsvoering
Afstemming tussen de visie en de leeromgeving is belangrijk om leren voor duurzame ontwikkeling tot leven te brengen. Dit kan op veel manieren. Denk aan duurzame energie, recycling, een gezonde, duurzame kantine, een reparatiewerkplaats en lokalen en pleinen met veel groen. Zo ontstaat een school die duurzaamheid ademt.
Professionele ontwikkeling
Naast vragen wat, hoe en waar jongeren leren, speelt ook de vraag wat we zelf als onderwijsmakers moeten leren. Het bloemblad ‘professionele ontwikkeling’ richt zich op alle medewerkers in de school, van conciërge tot docent en van beleidsmaker tot directeur. Als individuele docent kan je je laten bijspijkeren in je kennis over en je vaardigheden voor duurzame ontwikkeling, Maar ook is het van belang om met elkaar als team in gesprek te gaan.
Omgeving
Ondernemers en overheden zijn steeds meer bezig met duurzame ontwikkeling. Iedereen weet waarom dit belangrijk is, maar hoe we precies de transitie van een niet-duurzame naar een duurzame wereld kunnen realiseren is een leerproces van iedereen. De school kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren. Letterlijk gaan leerlingen de wijk in en komt de wijk binnen in de school.
Ontstaansgeschiedenis
Tijdens de wedstrijd Milieuhelden 2013 wonnen leerlingen van de 1e Montessorischool uit Hoofddorp met het idee “een groen vignet voor scholen”. Groene Kapstok is de uitwerking van dit idee door de gemeente Haarlemmermeer, NMCX Centrum voor Duurzaamheid en een aantal scholen in de gemeente.