Circulaire economie & grondstoffen
Afval van scholen bestaat vooral uit etensresten, papier, verpakkingsmateriaal, glas en plastic. Voor scholen biedt het voordeel om de hoeveelheid afval te verminderen. Je bespaart geld op inkoop en afvalinzameling door zuinig en creatief om te gaan met materialen. Ook levert het scheiden en verkopen van herbruikbare producten en materialen geld op.
Afvalbewustzijn
Door anders te consumeren en te gaan recyclen vermindert de hoeveelheid afval en groeit het (afval)bewustzijn bij leerlingen en medewerkers. Ook wegwerpplastic en zwerfafval is een groot probleem. Het is de grootste veroorzaker van microplastics. Vissen slikken de deeltjes in en zo komen microplastics in de voedselketen terecht (er is zelfs al microplastic in bier gevonden!). In 2016 werd er in Haarlemmermeer 91 ton zwerfafval handmatig opgeruimd voor meer dan €550.000,-.
Rethink, refuse, reduce, reuse, repair, repurpose, recycle, replace
Leer leerlingen bewust te consumeren en leer hen na te denken voor ze iets kopen (rethink) of een plastic zakje aannemen (refuse), koop niet te veel, genoeg is genoeg (reduce), hergebruik spullen (reuse), laat apparaten repareren (repair), geef spullen een andere functie (repurpose), ga bewust om met grondstoffen (recycle) en vervang door een duurzame variant (replace).
Hieronder geven we tips hoe je als school zelf minder afval produceert (campus) en hoe je aandacht kunt besteden in je lessen aan zaken als: het voorkomen en verminderen van afval, afvalscheiding, hergebruik van goederen, (voedsel)recycling, zwerfafval en de circulaire economie.
wat kun je als school doen:
- Afvalscheiding op school:
– Meerlanden – afvalinzamelaar en -verwerker heeft voor scholen een Recycle educatieprogramma, en een GFT-kaartspel.
– Supporter van Schoon heeft lesmateriaal ontwikkeld voor scholen om aan de slag te gaan met zwerfafval. Klik hier om het lesmateriaal te openen.
- Ruilbeurzen:
– Organiseer een kledingruil
– Zet een boekenruil kast op school waar leerlingen zelf boeken kunnen neerleggen en pakken
- Inzamel- en opruimacties:
– Schoon Challenge
– E-waste-race
- Wegwerpplastic verbannen;
- Duurzaam / circulair inkopen;
- Zuinig omgaan met papier binnen de school, beperk het printen zoveel mogelijk;
- GFT-afval zelf verwerken. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een composthoop of wormenhotel
Burgerschapsdoelen
De gastlessen sluiten aan bij kerndoel 39: Met zorg omgaan met het milieu. De lessen van circulair en grondstoffen vallen onder de volgende leergebieden van burgerschapsonderwijs: Vrijheid en gelijkheid, Democratische cultuur, Identiteit, Diversiteit, Solidariteit, Duurzaamheid en Denk- en handelwijzen.
Les op maat
Bovendien kunnen de lessen van Groene Kapstok eenvoudig geïntegreerd worden bij vakken als aardrijkskunde, biologie, natuurkunde, economie en scheikunde. Denk bijvoorbeeld aan:
– Een gastles ‘urban mining’ waarbij elektronisch afval uit elkaar wordt gehaald
– ‘Trash=Cash’ les waarbij een theatervoorstelling is verwerkt voor brugklassers
– Een proefje waarbij Micro-plastics wordt gevonden
– Óf een (g)oud Textiel les waarbij we zelf kleding maken
Verder denken we graag mee over mogelijkheden om invulling te geven aan een project- of activiteitenweek boordevol interessante gastlessen, praktijklessen, uitjes rondom het thema duurzaamheid.
Interesse? Mail dan naar kim.boswijk@nmcx.nl.